Zespół Tygodnia Kina Hiszpańskiego poleca

Już za tydzień, 23 marca, rozpocznie się 17. Tydzień Kina Hiszpańskiego, jedyna w Polsce impreza filmowa poświęcona wyłącznie kinematografii słonecznej Hiszpanii.

Z tej okazji członkinie festiwalowego zespołu przygotowały subiektywny wybór swoich ulubionych festiwalowych tytułów.

Pełny program przeglądu dostępny jest tutaj.

Agnieszka Drewno, selekcjonerka:

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Niech Bóg nam wybaczy już od pierwszej sceny wciąga nas w skwarne madryckie lato i nie zostawia wyboru – ramię w ramię z inspektorami rozpracowującymi serię morderstw, i my tworzymy kolejne hipotetyczne wersje zdarzeń. Rozedrganą atmosferę miasta akcentują zdjęcia kręcone kamerą z ręki, a ujęcia statyczne potęgują duszność kluczowych scen filmu. Role policjantów – nieśmiałego Velarde i wybuchowego Alfaro to mistrzowskie popisy Antonia de la Torre i Roberta Alamo, a Madryt jak najprawdziwszy.

Nocne historie to prosty, bezpretensjonalny film, złożony z krótkich, krzyżujących się opowieści o różnym zabarwieniu, natężeniu i wadze. Komiczne, dramatyczne i tragikomiczne historie o utraconych i odnalezionych miłościach, marzeniach i pragnieniach z wartko toczącą się akcją. Choć los wszystkich bohaterów obiera niezapowiedziany kurs, niczego nie jest za dużo. I niczego nie brakuje, bo film śmieszy, wzrusza, wzbudza współczucie i złości – pewnie dlatego, że odnajdujemy w nim siebie.

Ewelina Mazurkiewicz-Mąka, koordynatorka:

EL REY TUERTO_5

Jednooki król – to niezwykle aktualna, uniwersalna historia o podziałach społecznych, politycznych i odmiennych punktach widzenia – wszystko w konwencji czarnej komedii. Świetnie napisane dialogi tworzą gęstą, napiętą atmosferę, umiejętnie rozładowywaną sarkastycznym humorem. Absurd sytuacji wywołuje śmiech, ale inteligentny scenariusz powoduje, że nie jest to bezrefleksyjna rozrywka.

Monika Mazur, tłumaczka:

Lejos del Mar

Daleko od morza to film wyjątkowy, ponieważ hiszpańscy twórcy rzadko kiedy chcą się mierzyć z trudnym tematem, jakim są rany w tkance społecznej pozostawione przez działalność terrorystyczną ETA. Imanol Uribe nie moralizuje, nie opowiada się po żadnej ze stron. Pokazuje spotkanie dwojga skrzywdzonych ludzi. To spotkanie jest dla nich szansą, żeby po raz pierwszy od lat szczerze porozmawiać o emocjach. O skrajnych emocjach. To nie jest film, o którym zapomina się zaraz po wyjściu z kina.

Agata Rudowska, koordynatorka i tłumaczka:

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Krwawe gody – najpiękniejszy film z tegorocznego programu. Rewelacyjne zdjęcia doskonale komponujące się z pustynnymi krajobrazami Aragonii, i wspaniała, pełna emocji muzyka ilustrują historię dwóch zwaśnionych rodów i wielkiej miłości, dla której kochankowie gotowi są poświęcić życie.

Ostatni Hiszpanie na Filipinach to współczesne spojrzenie na imperialną historię Hiszpanii, skupiające się na trudnych wyborach i dylematach ludzi rozdartych pomiędzy poczuciem obowiązku wobec ojczyzny, a chęcią ucieczki.

Palmy w śniegu to spektakularna superprodukcja, która zachwyciła miliony widzów w Hiszpanii. Ta epicka opowieść o tajemnicach i zakazanej miłości jest obowiązkową pozycją dla wszystkich miłośników wielkich ekranowych romansów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s